آموزش عالی در پاسخگویی به تقاضای بی حد و مرز اجتماعی رشد کرده است
ابراهیم صالحیعمران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به مقوله مدرکگرایی با محوریت ارتقا جایگاه شغلی در کشور، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز طبقهبندی مشاغل در داخل و خارج از کشور وجود دارد و به شغلهای مختلف کد تعلق میگیرد و بر اساس شایستگیهای تعیین شده، مهارتهای لازم نیز مشخص میشود، روال به شکلی است که شغل و طبقهبندی تعیین شده، شایستگیها از جمله مهارتها، نگرشها، ارزشها و حتی سطوح مدرکی مورد نیاز را تعیین میکند.
وی با تذکر به عدم وجود طبقهبندی مناسب شغلی، اظهار کرد: هنگامیکه طبقهبندی درستی برای استفاده از نیروی انسانی کارآمد وجود نداشته باشد شایستگیها و مدارک مورد نیاز نیز مشخص نمیشود این امر در سیستم دولتی بیشتر دیده میشود که صرفا اخذ مدرک برای ارتقا و رسیدن به پستها مدنظر قرار میگیرد در چنین شرایطی بهرهوری وجود ندارد و این امر منجر به عدم افزایش تولید ناخالص ملی میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با اشاره به نیاز نیروی انسانی کشور، بیان کرد: آموزش عالی در پاسخگویی به تقاضای بی حد و مرز اجتماعی رشد کرده است. این امر بر اساس مدلهای اقتصادی، پاسخ به نیاز نیروی انسانی متخصص، طبقهبندی مشاغل و نیازهای بخش کشاورزی، خدمات، صنعت و غیره نیست باتوجه به این عدم تناسب در توسعه، بهطور دقیق نمیتوان گفت مهارت دانشجویان مرتبط با مشاغل جامعه است.
صالحیعمران با شرح اینکه دانشگاههای فنی و حرفهای کشور در محیط کار و صنعت شرایط بهتری دارند، بیان کرد: مراکز آموزشی تخصصی همانند دانشگاههای فنی و حرفهای و ماموریتگرا با تکلیف مشخص معمولا در ایجاد رشته و سرفصلهای درسی متناسب با نیاز شغلی بهتر عمل میکنند.
وی با اشاره به آغاز برنامه هفتم، عنوان کرد: تصمیمگیری برای گسترش آموزش عالی دانشگاهها و اختصاص بودجه مناسب مدنظر قرار گیرد. با حمایت قوانین برنامهای و بودجهای بخش عظیم معضل فارغالتحصیلان رفع میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/